ZYGMUNT MICHAŁOWSKI (1918-2010) – Dyrektor Rozgłośni Polskiej RWE w latach 1976-1982


Zygmunt Michałowski (10 III 1918 – 11 VII 2010)
Dyrektor Rozgłośni Polskiej RWE w latach 1976-1982

© Fot. Archiwum Stowarzyszenia Pracowników, Współpracowników i Przyjaciół
Rozgłośni Polskiej Radia Wolna Europa Imienia Jana Nowaka-Jeziorańskiego /
www.wolnaeuropa.pl


Dzięki wiadomości przesłanej mi z Warszawy przez Mariusza Kubika dowiedziałem się, iż 11 lipca 2010 r. zmarł w Krakowie  mój b. dyrektor, daleki kuzyn i przyjaciel Zygmunt Michałowski.

Urodził się 10 marca 1918 r. w Krakowie. W okresie od 1 stycznia 1945 r. do 5 lipca 1945 r. był attaché poselstwa RP w Brukseli. Później kierował działem "Międzynarodowe Organizacje Opieki nad Uchodźcami" w biurach Komitetu Wykonawczego Zjednoczenia Polskiego Uchodźstwa Wojennego w Paryżu (1947-1949). Rzecz jasna, wówczas  często go widywałem. Następnie Zygmunt wyemigrował do Australii. Wrócił w roku 1954. Objął stanowisko korespondenta RWE w Berlinie. Następnie Jan Nowak-Jeziorański przeniósł Zygmunta na korespondenta do Paryża. Był świetnym korespondentem: w okresie popaździernikowym przekazywał do Monachium wielkiej wagi informacje o ewolucji sytuacji w PRL-u. Wówczas z nim współpracowałem, dostarczałem mu raporty oparte na mych rozmowach z przyjezdnymi, z ludźmi takimi jak np. Jerzy Zawieyski czy poseł Makarczyk i jego syn Jerzy oraz wielu innych… Ale  po krótkim czasie Dyrektor Nowak przeniósł Zygmunta do Monachium, gdzie w roku 1972 mianował go swym zastępcą. Po odejściu Nowaka Zygmunt został dyrektorem RWE. Był nim od roku 1976 do 1982. Cóż mogę więcej powiedzieć? Może dodam, że Michałowski, prawdziwy dżentelmen, był tez człowiekiem o wysokiej inteligencji. Ojciec mój mawiał: to jeden (obok Kota Jeleńskiego) z najinteligentniejszych Polaków.

Przed laty Zygmunt Michałowski mi wspominał, że ma dość rewelacyjne(?) archiwum. Nie wiem, gdzie złożył te akta?

Tyle ot tak od ręki, w pośpiechu, dość chaotycznie. Może dodam, że na uwagę zasługuje cała rodzina Michałowskich, która liczyła takich luminarzy jak malarz Piotr.

Paryż, 12 lipca 2010 r.

*   *   *

Kraków, Cmentarz Rakowicki, 16 lipca 2010 r.
© Fot. Mariusz Kubik

Na pogrzebie Zygmunta Michałowskiego Kraków, Cmentarz Rakowicki, 16 lipca 2010 r.
© Fot. Mariusz Kubik